جستجو   :  

لجستیک چیست و چه تاثیری در توسعه کسب و کار شما دارد؟

بسیاری از فعالیت‌ها و فرایندهای کسب‌وکارها و حتی امور روزمره افراد جامعه به لجستیک گره خورده است. تقریبا تمام صنایع تولیدی، بازرگانی، گردشگری و بسیاری از واحدهای خدماتی به زیرساخت‌های لجستیکی وابسته هستند. اما تعریف دقیق خدمات لجستیک چیست؟

تعریف لجستیک با تعاریفی که در عرف عمومی به کار برده می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین کاربردهای لجستیک نیز می‌تواند تحت تاثیر آن دوباره تعریف شود. با این حال، حمل‌ونقل و انبارداری معمولا دو فرایند اصلی انواع لجستیک را دربرمی‌گیرند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد انواع، مراحل و برنامه ریزی لجستیک، در کنار نقش آن در زنجیره تامین صحبت کنیم.

لجستیک چیست؟

اگرچه عبارت‌های «لجستیک» و «زنجیره تامین» اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما باید گفت لجستیک یکی از اجزای زنجیره تامین است.

لجستیک به معنای جابجایی کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر است که دو فرایند را در بر می‌گیرد: حمل و نقل و انبارداری. در حالی که زنجیره تامین، شبکه‌ای از کسب و کارها و سازمان‌ها است که در قالب ترتیبی از فرایندها با یکدیگر کار می‌کنند. یکی از این فرایندها لجستیک است که از مرحله تولید تا توزیع کالاها را شامل می‌شود.

بنابراین لجستیک را می‌توان فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای کارآمد حمل و نقل و نگهداری کالا، از نقطه تولید تا  مصرف تعریف کرد. هدف لجستیک برآوردن نیازهای مشتری در زمان مناسب و به شکلی مقرون به صرفه است. تا به امروز، لجستیک نقشی حیاتی در جابجایی تجهیزات و کالاها ایفا کرده است و در حال حاضر نقشی کلیدی در جابجایی کالاهای تجاری در زنجیره تامین ایفا می‌کند.

حتما بخوانید: صفر تا صد مدیریت زنجیره تامین (scm) ؛ ساختار، اصول و انواع آن

شرکت‌های مختلفی هستند که در زمینه لجستیک تخصص دارند و خدمات لجستیک را در اختیار تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و سایر صنایعی که نیاز زیادی به حمل‌ونقل کالا دارند، قرار می‌دهند. برخی از این شرکت‌ها دارای طیف کاملی از زیرساخت‌های لجستیکی مانند هواپیما، کامیون، انبار و حتی نرم افزار هستند، در حالی که برخی دیگر تنها در یک یا دو زمینه تخصص دارند. FedEx، UPS و DHL همگی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی معروف هستند که سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کنند.

انواع لجستیک چیست؟

برخی از خرده‌فروش‌ها یا تولیدکنندگان بزرگ، شبکه لجستیک مستقل خود را دارند. با این حال، اکثر شرکت‌ها این فعالیت را به ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک خارجی برون‌سپاری می‌کنند.

در حالت کلی، خدمات لجستیک را می‌توان در سه دسته قرار داد:

مهم‌ترین مزایای خدمات لجستیک چیست؟

از آنجا که جابه‌جایی کالاها چیزی است که در نهایت جریان نقدی را هدایت می‌کند، منطقی است که مدیریت این حرکت – مدیریت تدارکات – را یک دغدغه اصلی کسب‌وکار دانست. در واقع، مدیریت لجستیک سودآوری یک شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بهتر است این تأثیر را به شانس واگذار نکنید!

در ادامه، به 6 مزیت اصلی مدیریت لجستیک اشاره شده است:

 

تاریخ درج  :  1402/1/17  

ارسال نظر 
نام شما :
آدرس ایمیل :
متن پیام  :

   
تصویر امنیتی
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)
  • سبد خرید شما خالی است

ورود

بستن (Esc)

Scroll To Top